2025. február 1-től több ponton módosulnak a lakcímbejelentéssel kapcsolatos jogszabályok, így a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Nytv.), és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról szóló 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet is (a továbbiakban: Korm. rendelet), emellett pedig hatályba lép az egyes okmányok kiállításával és a postai kézbesítéssel kapcsolatos igazgatási szolgáltatási díjak mértékéről szóló 19/2024. (XII. 31.) MK rendelet (a továbbiakban: MK rendelet). Mindez több ponton jelentős változást hoz a polgárok életébe, amellyel kapcsolatban az alábbiakat érdemes tudni.
A lakcímbejelentéssel, illetve lakcímváltozással kapcsolatos ügyekben február 1-től már nem a lakóhely vagy tartózkodási hely szerint illetékes önkormányzat jegyzője, hanem bármely, vagy a lakó- vagy tartózkodási hely szerint illetékes járási hivatal jár el. Ez azt jelenti, hogy a jegyző már nem tud helyben lakcímbejelentést, illetve lakcímváltozást végezni, helyette a polgároknak a járási hivatalba, a kormányablakba kell elmenniük, és ott intézni a lakcímmel kapcsolatos ügyeket. A jegyzőnek, illetve a polgármesteri hivatalnak folyamatosan, illetve naprakészen vezetnie kell a lakcímmel kapcsolatos adatváltozások, valamint a településen lakcímmel rendelkező polgár adatváltozásának és adatjavításának nyilvántartáson történő átvezetését, így tájékoztatjuk a Tisztelt Lakosságot, hogy a költözéssel nem járó lakcímjavítást továbbra is a hivatal végzi, és átvezeti az adatokat a központi címregiszterbe, viszont innentől kezdve a jegyző, illetve a polgármesteri hivatal maga nem végezhet lakcímbejelentést, illetve lakcímváltoztatást, ehhez a járási hivatalba kell elmenni, és ott intézni a lakcímbejelentést.
Továbbá február 1-től az MK rendelet alapján több okmány tekintetében igazgatási szolgáltatási díjat vezetnek be. A személyi igazolvány lejárat utáni kiállítása továbbra is ingyenes marad (kivéve, ha postai úton kérik), viszont a határidő lejárta előtti kiállítása és pótlása, illetve bizonyos esetekben a belföldön, postai úton könyvelt küldeményként kért személyi igazolványok is illetékkötelessé válnak, melynek mértéke 2000 Ft (kézbesítési díj). A lakcímkártya kiállításáért és pótlásáért is igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, amelynek mértéke 3700 Ft, ha belföldön, postai úton könyvelt küldeményként kézbesítik, akkor 5700 Ft. Bizonyos esetekben a belföldön, postai úton könyvelt küldeményként kért lakcímkártyák díja 2000 Ft (kézbesítési díj). Több kivételt is tartalmaz az MK rendelet, amely esetekben díjmentes az eljárás, így nem kell igazgatási szolgáltatási díjat fizetni sem a személyi igazolvány, sem a lakcímkártya igénylésekor, akkor sem, ha belföldön, postai úton könyvelt küldeményként kérik. Az alábbi táblázatban, röviden összefoglalásra került, hogy a személyi igazolvány és a lakcímkártya igénylésekor mely esetekben kell igazgatási szolgáltatási díjat fizetni, illetve, hogy mely esetek a kivételek:
Személyi igazolvány | Díjköteles: | Nem kell fizetni (díjmentes): | Díjköteles, ha belföldön, postai úton könyvelt küldeményként kérik: (ára: 2000 Ft): |
kiállításáért és pótlásáért, ha lejárat előtt igényli az új okmányt
Ára: 7700 Ft
belföldön, postai úton történő kézbesítéssel: 9700 Ft
ideiglenes személyazonosító igazolvány: 3100 Ft |
újszülött nyilvántartásba vételekor, | korábbi személyi igazolvány érvényességének lejárta miatt új okmány igénylésekor, | |
honosított vagy visszahonosított polgár részére, | 14. életévét be nem töltött személy részére, | ||
korábbi személyi igazolvány gyártáshibája esetén, | családi állapot változásából eredő névváltozás miatt, ha arra a családi állapot változására okot adó esemény bekövetkeztét követő 90 napon belül kerül sor, | ||
tévesen bejegyzett adatok helyesbítése esetén, | 70. életévét betöltött kérelmező részére. | ||
korábbi állandó személyi igazolvány tároló elemének nem működése esetén, | |||
hibásan tartalmazza az adatokat, | |||
meghatározott szolgáltatások nem megfelelő működésekor, | |||
huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező, oltalmazott személyként vagy menekültként történő igényléskor. |
Lakcímkártya | Díjköteles: | Nem kell fizetni (díjmentes): | Díjköteles, ha belföldön, postai úton könyvelt küldeményként kérik: (ára: 2000 Ft): |
kiállításáért, pótlásáért
Ára: 3700 Ft
belföldön, postai úton történő kézbesítéssel: 5700 Ft |
tévesen bejegyzett adatok helyesbítése vagy hatósági igazolvány gyártmányhibája esetén, | 14. életévét be nem töltött személy részére, | |
újszülött nyilvántartásba vételekor, | a lakcímet is tartalmazó régi személyazonosító igazolvány cseréjekor, ha még a polgárt személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvánnyal még nem látták el. | ||
a hatósági igazolvány kiállítására a központi címregiszterbe bejegyzett címelemek megváltozása miatt költözéssel nem járó lakcímváltozás esetén, | |||
Magyarország területének a külföldi letelepedés szándékával történő elhagyásának bejelentése esetén. |
Ez a cikk annak érdekében készült, hogy Szigetújfalu község polgárai naprakészebbek és felkészültebbek legyenek a személyi igazolvány és lakcímkártya igénylésével, illetve a lakcímbejelentéssel és lakcímváltozással kapcsolatos ügyintézés tekintetében. A későbbiekben továbbra is lesznek tájékoztatások, a polgárokat érintő legfontosabb jogszabályváltozásokról.
Szigetújfalui Polgármesteri Hivatal